Sök:

Sökresultat:

329 Uppsatser om Evolutionära algoritmer - Sida 1 av 22

Evolution av mÄlsökande och flyende boids

Detta arbete anvÀnder genetiska algoritmer för att fÄ fram ANN hos boids utifrÄn tvÄ uppsÀttningar regler och jÀmför de resulterande beteendena med varandra. Boids Àr simulerade fÄglar i en fÄgelflock som var för sig styrs med enkla regler men som tillsammans bildar ett flockbeteende. Genetiska algoritmer liknar naturens evolution. En population vars egenskaper kodas pÄ ett genom blir bÀttre pÄ de egenskaperna genom att de bÀsta individerna vÀljs ut och fÄr utvecklas mer medans de sÀmre rensas bort. ANN stÄr för artificiella neurala nÀrvek och ska likna biologiska neurala nÀtverk och ska med andra ord fungera som en hjÀrna.

AnvÀndning av genetiska algoritmer för framtagning och utvÀrdering av byggordningar i RTS-spel

Detta arbete undersöker anvÀndningen av evolutionÀra algoritmer för framtagning och utvÀrdering av byggordningar i RTS-spel. Syftet var att undersöka om just evolutionÀra tekniker kan uppnÄ lika bra resultat som skriptade byggordningar dÄ evolutionÀra tekniker oftast Àr billigare att utveckla.För att undersöka denna problemstÀllning utvecklades en applikation med en experimentmiljö och en Artificiell Intelligens (AI) med evolutionÀr algoritm. Denna applikation och AI anvÀndes sedan för utvÀrdering av framtagna byggordningar.Resultatet antyder att evolutionÀra tekniker kan uppnÄ lika bra kvalitet som de skriptade byggordningarna.NÄgot som krÀvs i detta arbete Àr fördefinierade skript för byggordningar för att köra evolutionen men nÄgot som skulle vara intressant att kolla pÄ Àr coevolution. Med coevolution hade det varit möjligt evolvera fram byggordningar utan dessa fÀrdiga skript genom att köra evolutionen mot individer i samma population..

MedhjÀlpar-AI i spel : Skapande av en dynamiskt anpassningsbar AI i spel med hjÀlp av en genetisk algoritm

MedhjÀlpar-AI blir allt mer vanligt i dagens spel och frÀmst anvÀnds de som substitut till en mÀnsklig spelare i spel med olika typer av samarbetslÀgen. Det finns med andra ord ett behov att utforska detta omrÄde, bÄde nÀr det gÀller olika AI-tekniker och metoder för förbÀttring av hur medhjÀlpar-AI:n upplevs. Genetiska algoritmer Àr en AI-teknik som simulerar evolution, vilket Àr anvÀndbart i flera omrÄden. Det hÀr arbetet undersöker om genetiska algoritmer kan fungera som basis till en medhjÀlpar-AI som anpassar sig efter spelarens prestation i realtid.Experimentmiljön som anvÀnds Àr ett enkelt actionspel, dÀr en spelare tillsammans med medhjÀlpare ska samla poÀng. Beroende pÄ en medhjÀlpares poÀng i förhÄllande till spelaren, Àndrar medhjÀlparen skicklighetsnivÄ dynamiskt under spelets gÄng.UtvÀrderingen visar att genetiska algoritmer fungerar bra som utgÄngspunkt till ÀndamÄlet.

Genetiska algoritmer

Denna D-uppsats undersöker hur genetiska algoritmer beskrivs i teorin och hur de tillÀmpas mot verklighetsbaserade optimeringsproblem. I uppsatsen har jag valt att utföra en dokumentstudie, dÀr jag undersöker hur genetiska algoritmer tillÀmpas mot the traveling salesman problem. Allt insamlat material har analyserats och jag har identifierat och beskrivit ett produktionsproblem, vilket jag har angripit genom att egenutveckla en modell över en genetisk algoritm. UtifrÄn dessa förutsÀttningar besvarar jag uppsatsens forskningsfrÄga, nÀmligen vad Àr viktigt att beakta i samband med utveckling och design av genetiska algoritmer? .

Evolution av modulÀra neuronnÀt för styrning av en mobil robot

I dagens utveckling av robotkontrollers sÄ finner vi olika synsÀtt pÄ hur vi ska angripa problemen som en robot stÀlls inför. Det hÀr arbetet koncentrerar sig pÄ artificiella neurala nÀt (ANN) och evolution med genetiska algoritmer och en fokusering sker pÄ en speciell arkitektur av ANN som Stefano Nolfi presenterat.Rapporten kan ses som en fortsÀttning pÄ Nolfis arbete och behandlar extensioner av fenomenet "spontan modularitet" som Nolfi beskriver. Det testproblem som anvÀnds bestÄr i att utveckla ett kontrollsystem för en skrÀpsamlande robot. Detta arbete baseras pÄ experiment runt detta problem med arkitekturer, vilka baseras pÄ Nolfis spontana modularitet. Vi testar hur arkitekturerna pÄverkas av interna och Äterkopplade noder.Resultaten visar pÄ att en spontan modularitet inte tycks pÄverkas positivt av Äterkopplade eller interna noder..

Artificiell intelligens - ANN och evolution i shooterspel

Detta arbete undersöker hur tvÄ olika nÀtverksarkitekturer för artificiella neurala nÀtverk fungerar i en testmiljö av shooter-karaktÀr. De tvÄ arkitekturer som undersöks Àr ett feedforward-nÀtverk samt ett elman-nÀtverk som trÀnas med hjÀlp av evolutionÀra algoritmer. Skillnaden pÄ de tvÄ valda nÀtverksarkitekturerna Àr att det sistnÀmnda har ett korttidsminne.Resultaten visar att det i den testmiljö som anvÀnts inte Àr nÄgon skillnad pÄ de tvÄ nÀtverksarkitekturerna, utan de uppnÄr i princip samma resultat. Dock sÄ har de beteenden som nÀtverken uppnÄtt visat pÄ att det Àr möjligt att anvÀnda agenter som Àr skapade av artificiella neurala nÀtverk i ett shooter-spel och att de kan generera bra resultat.NÄgot som inte fokuserats pÄ i detta arbete men som skulle vara intressant att kolla vidare pÄ, Àr till exempel förÀndring av storleken pÄ nÀtverken eller att undersöka om ett lÄngtidsminne pÄ det rekurrenta nÀtverket hade förÀndrat resultatet..

Evolution av vÀrden i en sokastisk tillstÄndsmaskin : Kan evolution underlÀtta för att finns lÀmpliga vÀrden Ät en sokastisk tillstÄndsmaskin hos en agent?

Evolution och tillstÄndsmaskiner Àr kÀnda koncept inom bÄde AI-forskning och spelindustrin. TillstÄndsmaskiner har lÀnge anvÀnts för att simulera artificella motstÄndare, samtidigt som evolution i mÄnga fall applicerats för att fÄ agenter att sjÀlva upptÀcka bra lösningar pÄ problem. Arbetet anvÀnder sig av evolution för att undersöka om det gÄr att evolvera fram bÀttre tillstÄndsövergÄngar i en stokastisk tillstÄndsmaskin Àn hos en fördefinierad tillstÄndsmaskin. TvÄ homogena lag med tvÄ agenter vardera skapas, vilka tÀvlar pÄ en arena dÀr det gÄr ut pÄ att döda det andra laget först. Det ena laget delar en stÀndigt evolverande beteendemall medan det andra laget bestÄr av fördefinierade agenter, pÄ sÄ sÀtt att de har bedömts som duktiga pÄ att spela spelet.

Evolution av vÀrden i en sokastisk tillstÄndsmaskin : Kan evolution underlÀtta för att finna lÀmpliga vÀrden Ät en sokastisk tillstÄndsmaskin hos en agent?

Evolution och tillstÄndsmaskiner Àr kÀnda koncept inom bÄde AI-forskning och spelindustrin. TillstÄndsmaskiner har lÀnge anvÀnts för att simulera artificella motstÄndare, samtidigt som evolution i mÄnga fall applicerats för att fÄ agenter att sjÀlva upptÀcka bra lösningar pÄ problem. Arbetet anvÀnder sig av evolution för att undersöka om det gÄr att evolvera fram bÀttre tillstÄndsövergÄngar i en stokastisk tillstÄndsmaskin Àn hos en fördefinierad tillstÄndsmaskin. TvÄ homogena lag med tvÄ agenter vardera skapas, vilka tÀvlar pÄ en arena dÀr det gÄr ut pÄ att döda det andra laget först. Det ena laget delar en stÀndigt evolverande beteendemall medan det andra laget bestÄr av fördefinierade agenter, pÄ sÄ sÀtt att de har bedömts som duktiga pÄ att spela spelet.

Stödverktyg för ett effektivare lÀrande av pathfinding-algoritmer.

Effektiva lÀrosÀtt för algoritmer Àr inte alltid det enklaste att hitta. Algoritmer som anvÀnds inom omrÄdet för artificiell intelligens kan ofta vara svÄra att förstÄ och ta lÄng tid att lÀra sig. Uppsatsen handlar om hur det kan vara möjligt att effektivisera lÀrandet av pathfindingalgoritmer genom att anvÀnda ett visuellt stödverktyg. LÀrometoden som uppsatsen anvÀnder sig av Àr att genom en kombinationen av sjÀlvimplementation och visualisering av pathfinding-algoritmer kunna öka effekten av dessa algoritmer. AnvÀndaren ges möjligheten att implementera fyra grundlÀggande pathfinding-algoritmer men Àven möjlighet att konstruera och implementera sina egna algoritmer.

Evolution i skolan : Aspekter pÄ undervisning i evolution i gymnasieskolan

Internationella studier visar att elever i alla stadier har stora brister i evolutionskunskap ochhar svÄrigheter att lÀra sig evolution. Denna uppsats ger en översikt överevolutionsundervisningen i den svenska skolan och försöker klarlÀgga varför evolution Àr sÄsvÄrt att förstÄ och lÀra ut.Styrdokumenten för den svenska skolan betonar inte övergripande evolutionskunskaper,och i de flesta lÀroböcker har evolution litet utrymme. Svenska elevers kunskaper i evolutionÀr svaga, och Àven mÄnga svenska biologilÀrare verkar ha bristande förstÄelse.Evolutionsprocessen Àr svÄr att förstÄ, den krÀver ett helt annat tÀnkande ÀnvardagstÀnkandet. De flesta elever tillÀmpar vardagstÀnkande i sina förklaringar av evolution,och har dÀrmed ingen verklig förstÄelse av processen. Denna insikt mÄste finnas med iutformningen av evolutionsundervisningen, och lÀraren mÄste fÄ eleverna att tÀnka pÄ ett nyttsÀtt för att de verkligen skall förstÄ evolution..

Genetiska algoritmer för framtagning avstyrsystem för hissar

Genetiska algoritmer, som baseras pÄ den biologiska evolutionen, har historiskt sett anvÀnds till att lösa komplexa problem med vÀldigt stora lösningsrymder.I den hÀr rapporten beskriver vi hur vi implementerar en genetisk algoritm och en hissmodell, och undersöker möjligheterna att med hjÀlp av den genetiska algoritmen konstruera ett vÀlfungerande hisstyrningssystem.Trots att vi inte lyckas fÄ fram ett tillfredsstÀllande hisstyrningssystem, finner vi potential att lösa dylika problem med genetiska algoritmer, och redogör för hur man kan göra det..

"Evolutionen Àr ett syfte" : en studie av elevers vÀrldsbilder angÄende evolutionsteorin

In this thesis swedish students? worldsviews, in relation to the theory of evolution, were studied. Thirty students from two different schools and cities took part in the survey and four students were later chosen for interviews. The results showed that there are many different types of students and categories in this matter. The study also showed that for some religious students, accepting the theory of evolution was not difficult thus showing that religious students can both believe in God and in the theory of evolution..

Tro och vetande : om evolution och kreationism i skolans biologiundervisning

The purpose of this essay is to study the public debate on the subject of creationism, the belief that there is a creator of all life on earth. The study is focused on creationism in different forms in schools and the more general discussion of creationism as an alternative to the theory of evolution. The overall question is what should be taught as the origin of life: Evolution or creationism in various shapes and forms? The essay consists of an overview of previous research in both the USA and Sweden, and an analysis of argumentation on the issue in newspapers. A comparison is made between the USA and Sweden.The analysis of newspapers shows that there are some arguments for different forms of creationism but there are considerably more arguments against creationism.

Undervisning av teorier kring livets uppkomst och evolution i Àmnet biologi pÄ grundskolans senare Är och gymnasiet. : Kan misstolkning av lÀroplanerna  leda till konflikter kring undervisning om evolution?

Recent studies indicate that teaching the theory of evolution in Swedish secondary schools is not as uncontroversial as expected considering that Sweden is often described as one of the World?s most secularzied countries. A recent study indicates that Swedish teachers have a varity of tactics to avoid coming in conflict with their students or even parents of students that believe they have a rightto dictate how evolution should be taught. This study had fourmain aims; the first being to analyse both the previous curriculum and the new to see how the teaching of evolution is adressed, and if any changes have been made in the curriculum. The second being to look into how teachers interpret the curriculumand if they have noticed any changes in the new curriculum which have had an affect on their teachingmethods? The third being if teachers have met resistance when they teach evolution and the origins of life, and if so, how do they deal with these conflicts? The fourth and final aim of this study was to see if instances of conflict are on the rise as indicatedin the literature.The results of this study indicate that there has been no siginificant changes made in the curriculum with the exceptionthat the new curriculum is more clear and precise as to what teachers are expected to teach and that pseudoscience, such as intelligent design, has no place in science classroomsexcept when teachingthe philosophy of science.

En jÀmförande studie av algoritmer för visualisering av volumetrisk data i datorspelsmiljö.

I denna studie undersöks tvĂ„ algoritmer för att rendera volumetrisk data. Studien syftar till att undersöka om det Ă€r möjligt att anvĂ€nda dessa algoritmer i en datorspelsmiljö. De bĂ„da algoritmerna, som kallas för shear-warp-algoritmen och footprint-algoritmen, jĂ€mförs mot varandra för att ta reda pĂ„ vilken som Ă€r bĂ€st pĂ„ att lösa uppgiften. Algoritmerna testas ocksĂ„ för att se om de Ă€r lĂ€mpade att verka i en datorspelsmiljö med avseende pĂ„ om de kan generera tillrĂ€ckligt antal bilder per sekund.Resultatet av studien visar pĂ„ att ingen av de tvĂ„ algoritmerna Ă€r lĂ€mpade inom den domĂ€n de Ă€r tĂ€nkta att verka inom. Även om shear-warp-algoritmen Ă€r effektivare pĂ„ att lösa sin uppgift Ă€n vad footprint-algoritmen Ă€r sĂ„ visar studien att ingen av dessa tvĂ„ algoritmer Ă€r lĂ€mpade i den domĂ€n de Ă€r undersökta i..

1 NĂ€sta sida ->